U bent hier

Veelgestelde vragen COVID

1. Waar en wanneer kan ik een afname voor een COVID PCR test laten uitvoeren?

Indien u over een CTP-Code beschikt (zie vraag 6) kan u hier zelf een afspraak maken.

Indien u geen CTP-Code heeft kan u hiervoor terecht op het laboratorium na het maken van een afspraak (011702700). De afnames gebeuren op dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 11.00u en 13.00u en elke twee weken op zaterdag tussen 10u00 en 12u00.

2. Doet het labo COVID PCR afnames in het kader van een reisattest bij vertrek naar het buitenland?

Ja, U kan hiervoor terecht op het laboratorium na het maken van een afspraak (011 702700).

Breng in ieder geval naast een mutualiteitsklever zeker ook uw telefoonnummer, e-mailadres en CARD-ID van uw identiteitskaart mee.

3. Welke voorzorgen moet ik nemen voor een afname van de COVID PCR test in jullie laboratorium?

Neem steeds een kleefvignet van uw mutualiteit, uw GSM-nummer en eventueel e-mailadres mee naar het afnamecentrum. Indien u over een CTP-code beschikt, gelieve deze ook bij de hand te hebben.

Komt u voor reisattest: breng dan zeker uw CARD-ID van uw identiteitskaart, uw GSM-nummer, uw e-mailadres en uw vluchtgegevens mee.

De betaling gebeurt ter plaatse, bij voorkeur via Payconiq, maar kan ook met cash indien u gepast kan betalen. Indien u beschikt over een geldige CTP-code of een aanvraagformulier van een arts, dan hoeft u niet ter plaatse te betalen maar zal dit verlopen via uw mutualiteit. (zie vraag 11)

Let op: Voor het afnemen van een COVID-19 test dient u asymptomatisch te zijn (geen koorts, geen hoest…). Heeft u symptomen? Neem dan contact op met uw huisarts.

Gelieve het afnamelokaal te betreden met een mondmasker en uw handen te ontsmetten. Mondmasker steeds ophouden en pas afnemen als verpleegkundige dit vraagt!

4. Doet het labo afnames voor een COVID PCR test bij terugkomen uit oranje/rode zone?

Ja, reizigers die terugkeren uit een rode zone krijgen - indien ze als hoog risico werden ingedeeld na invullen van het formulier voor zelfbeoordeling - een “Corona Test Prescription Code” (CTP-Cpde) toegestuurd op hun GSM (Voor meer info: zie vraag 6). Hiermee kan u hier zelf een afspraak maken in het laboratorium.

5. Is een aanvraagformulier van een arts nodig voor een afname van de COVID PCR test?

Neen, u kan een afname voor een COVID PCR test laten uitvoeren ofwel met een aanvraagformulier van een arts, ofwel met een geldige CTP-code (Voor meer info: zie vraag 6).

6. Wat moet ik doen met de code van 16 karakters die ik via SMS op mijn GSM heb ontvangen?

De Corona Test Prescription Code is een 16-cijferige code die per SMS wordt opgestuurd door het call center naar personen die bij voorrang moeten worden getest op besmetting met COVID-19, zoals hoog risico contacten van een besmet persoon of personen die uit het buitenland terugkeren naar België en gedurende de voorbij 14 dagen hebben verbleven in een rode zone.

De Corona Test Prescription Code is steeds een code van 16 alfanumerieke posities (4 blokken bestaande uit cijfers en letters) en wordt in een SMS verzonden vanop het telefoonnummer 8811, met als bericht:

Corona Test Prescription Code: xxxx xxxx xxxx xxxx Bewaar deze SMS. Conservez ce SMS. Bewahren Sie diese SMS auf.

Opgelet: deze code wordt vaak verward met de Coronalert identificatiecode: dit is de 17-cijferige code weergegeven door de Coronalert app van de patiënt.

7. Wanneer en hoe weet ik het resultaat van mijn COVID PCR test?

Het laboratorium streeft naar een antwoordtijd binnen de 12u à 24u. In uitzonderlijke gevallen, zoals bij een enorme toename van het aantal aanvragen door een stijging van het aantal infecties, is het mogelijk dat resultaten toch vertraging oplopen. Wij zijn niet verantwoordelijk voor resultaten die later gekend zijn.

Het resultaat van uw COVID PCR test wordt steeds gecommuniceerd naar de aanvragende arts.

Bij staalafname kan u aan uw arts of verpleegkundige uw e-mailadres meedelen. Zo zal u bij aanmelding van uw staal in ons systeem een ontvangstbevestigingsmail krijgen. Wanneer uw resultaat gekend is zal u een tweede beveiligde mail ontvangen met uw persoonlijke code om uw rapport te raadplegen.

U kan bovendien zelf de taal kiezen (NL/FR/E/D) waarin u het rapport wenst af te drukken door op de corresponderende vlag van het land te klikken. Denk eraan dat u voor een buitenlandse reis best een Engelstalige versie van uw rapport kiest.

Van zodra gekend is uw COVID PCR resultaat ook onmiddellijk te raadplegen via www.cozo.be

8. Wordt de COVID PCR test dagelijks uitgevoerd?

De COVID PCR test wordt dagelijks uitgevoerd van maandag tot zaterdag.

9. Waar kan ik richtlijnen vinden per land voor vertrek naar het buitenland?

Deze kan u terugvinden op de website van de FOD buitenlandse zaken: https://diplomatie.belgium.be/nl

10. Hoeveel kost een COVID PCR test?

Indien uw arts op uw aanvraagformulier aangeeft dat u aan de gevalsdefinitie voldoet, wordt de COVID PCR test volledig terugbetaald door de mutualiteit.

In alle andere gevallen bedraagt de kostprijs van een COVID PCR test 50 euro.

11. Hoe gebeurt de betaling van mijn COVID PCR test?

1.Indien U voldoet aan de voorwaarden van Sciensano voor terugbetaling (zorgverlener, bewoner rusthuis, typische symptomen, hoog-risico contact, enz. ...) en de aanvraag is via een arts verlopen of met een geldige CTP-code (Voor meer info, zie vraag 6), dan betaalt U niets. De test wordt volledig door de mutualiteit terugbetaald. 

2. Indien u zonder aanvraagformulier of zonder geldige CTP-Code een afname laat uitvoeren in één van onze afnamecentra, dan dient u onmiddellijk te betalen bij de afname. Wij vragen u bij voorkeur om digitaal te betalen via een QR-code met de Payconiq of Bancontactapp.

3. In alle andere gevallen zal de factuur u opgestuurd worden per post, mail of Zoomit.